måndag 25 oktober 2010

Ulvsjö jakt

I helgen va det jakt i ulvsjön, trevligt i vanlig ordning. På lördagen fick Raja tag på ko med två kalvar hon skällde någon skallserie och de passerade mig i lätt trav, jag hade nog kunnat skjuta men avstod då de är fredad om det inte varit stånd för raja då:) Hon gick då tyst efter och låg kanske 40 meter efter...
Längre ner på såten började hon skälla lite och jag gick dit på en gång och kom fram till henne och jag letade den ev älgen men kunde inte få ögonen på den, jag manade på Raja lite tyst och får se något som rörde sig på mycket nära håll..... Det satt en björn mot stammen lite till vänster i bild:) Den smallt in i den mörkbruna stammen så det va hemskt lätt att missa, jag backade till baka lite för att inte störa för mycket och började mana på Raja mer och mer, hennes minhjärna började väl att säga upp sig och jag bestämde mig att mana på så kraftigt som det behövdes för att björnen skulle bli störd och ge sig iväg.... Det va en halvskaplig björn på uppskattningsvis ca 150 kg.... Det va långt ifrån det bästa hundjobb som jag varit med om men ändå ett till steg på rätt väg....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar