söndag 26 september 2010

Fågel och björnjakt

I helgen kom sambons bror med familj upp och det blev lite fågeljakt på lördagen, spännande att prova på trädskällarjakt med deras duktiga norrbottenspets.... Förutsättningarna vart väl inte de bästa då det låg närmare en dec snö uppe på bergen här och vart väldigt jobbigt för tiken efter någon timme.....
Innan orken började tryta så va det häftigt att smyga på ståndskall som hon hade på en tjädertupp dock satt den på fel sida trädet och till slut lyckades jag skrämma den....

Imorse hittade A björnspår när han rastade sina hundar och vi beslöt att gå och spåra den lite, jag hade Raja lös och bandade med Kia i ett par km, jag beslutade mig att släppa även Kia och ge det en chans så han skulle få se hur "min" jakt går till.....

De två spårade björnen på egen hand och upptaget kom på ca 800 meter, typiskt nog nu när björnjakten är slut vart det stånd och vi tog oss dit och det va en typ 3 årig björn på kanske 70-80 kg som de hade ställt och Raja va med och skällde i ett par omgångar innan hennes mini hjärna kroknade, när vi kom dit så skällde hon lite när björnen gjorde utfall och så men hon vågade inte riktigt fullfölja.....

Kia gjorde ett riktigt bra jobb och trots utfall och tät skog så stod hon hyfsat nära björnen och bara öste på:) Jag som börjat trott att Kia inte va lika på björn längre då björnskallen uteblivit i höst.....Platsen va ganska exakt samma som där jag tror Raja drev björn tidigare..... Kul för A som aldrig sett en björn tidigare, att få se en som det är riktig jakt på.... Synd nog hade vi ingen kamera med oss då vi igentligen inte trodde att det skulle bli på det där viset!!!! Hej hopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar