lördag 11 september 2010

Älgjakt....

Så då har älgjaktsveckan varit och jag är inte särskilt imponerad av mina hundars prestationer därför har det blivit dåligt med rapporteringar! Jag har försökt kört varannan sväng med dom så de ska få vila upp sig mellan svängarna....

Kia hon är sitt "vanliga" gamla jag då hon som oftast springer tills hon hittar älg, mycket effektivt men värdelöst då hon inte lyckats fått till något ordentligt gångstånd ens utan det blir skenälgar som springer som idioter!!!

Raja är väl den som skött sig som förväntat men idag visade hon upp sitt sämsta förföljande på älg sen jag hämtade henne och därför hamnar hon på minus i min bedömning... Hon har haft ett par hardrev och varit efter någon älg men hennes prestation är inte något som helst att bli imponerad av!!!!

Vissa av mina jaktkamrater rycker på ögonbryna när jag säger att de presterat dåligt men det är enkelt, för många älgjägare så är en bra hund en hund som hittar älg och har den i pass... Vissa (sådana som jag) skiter i hur mycket det blir i boxen, jag kan betala arrenden mm mm bara jag får en riktig hundjakt, att höra mina hundar skälla ståndskall ger mig en sån enorm livsglädje, ger mig livskraft och minnen...... Missförstå mig rätt jag älskar älg kött och skulle förmodligen tvärdö om jag inte fick något:) Men jakten med hund är så så mycket mycket mer än bara jakt efter kött....

Det förekommer även en hel del pip och gnäll över hur jag fatalt misslyckat skött mina pass i flera år, det förekommer olika system vid passfixningen i alla lag jag är med i, vissa lag de anser att man som hundförare ska lägga sin tid med hundträning så man har tränade hundar till jakten, de flesta vuxna människor har ju jobb, familj och kanske inte kan lägga ner all tid på jaktliga saker utan passkyttar fixar pass och hundförare fixar hundar, shit enkelt.....

Hur man än vrider och vänder på det hela så lägger de flesta hundförare betydlig mer tid på hundarna än vad passaren gör för att fixa sitt pass... Självklart ska man följa de anvisningar som finns i jaktlagen och det tar faktist inte mer än någon kväll att fixa några få pass men ändå det kan va nog så svårt att hitta tid...
Passfixningen för mig är väldigt lågt prioriterad och jag känner att jag knappt har tid att fixa jaktdugliga hundar till jakten.....
Från många är det pip och gnäll att arrenden är så dyrt bla bla vilket dyrt kött bla bla medans jag betalar kanske tre dubbla priset på arrendet i bara hundmat......

Apropå hundmat så kan jag säga att jag nått toppen av vad hundmat är:) Den nya hundmaten som jag ger är helt otrolig jämfört med något annat jag provat, Fodax is the skit:) Skitarna är mindre än rävskitar och alldeles kolsvart, att det skulle va sådan skillnad det hade jag inte kunnat drömma om och hanteringen är faktist inte så besvärlig......

Det här vart en pip och gnäll blogg men det beror nog mest på vilken värdelös jaktvecka jag haft, jag har knappt hört ett skall = dålig jakt....... På måndag åker jag på kurs i jobbet och sen bär det upp i ulvsjö på torsdag kväll........ Jaktidioten har vaknat i mig och jag skulle vilja fortsätta jaga i några veckor till minst.... I morgon ska jag försöka få till någon björnjakt då älgarna ska få vila lite..... Mvh Ingemar

3 kommentarer:

  1. Käre bror... du ser på det hela med helt fel ögon... Det är ju hundförarna som borde ha de bästa chanserna att göra i ordning passen eftersom de är i skogen med sin hund hela tiden... och då de ändå är ute så kostar det inget extra, varken i tid eller pengar... tänk två pass för varje hund-träningspass...

    Och det här med ekonomi i hundmat och liknande... ingen tvingar dig att ha hund, det har du själv valt och får se som din hobby, precis som jag betalar min hundmat och norsken o dansken betalar sina resor till Sverige för att göra pass...

    Jag tror problemet inte ligger där och att folk inte blir sura därför utan mera för att du lovar att du ska göra saker som du sedan inte gör istället för att direkt säga att du inte har tid eller lust.

    //Söstra di

    SvaraRadera
  2. de är svårt å säga nej men vi måste nog lära oss det lite oftare, problemet är väl att de flesta blir betydligt argare på en när man säger nej... :-( även om de är för ens eget bästa man säger nej... det är enklare att lova och försöka men när de går åt helvete kanske folket kan förstå varför det gick åt skogen och sluta bli arg... tror att många människor är närmare ett sammanbrott än man tror, man måste ju jobba för att leva, men man behöver också vila och göra det man brinner för annars träffas vi på psyket snart...
    fast jag tror ni två ska kramas å inte gnabbas de tar för mkt energi vänner!!

    SvaraRadera
  3. Hmm intressant att en sådan kommentar kommer från dig min käre syster, att många hundförare väljer att inte hugga ved när de jagar in sina hundar är nog lika självklart som att du inte hugger ved på passet under älgjakten!

    När jag jagar in och jakt tränar hundar så väljer jag att koncentrera mig på just dem och inte att buskröja kring passen eller att föra något annat oliv då det knappast ger hunden den bästa chansen att hitta en ostörd älg alt björn.... Den lilla tid jag har med hundarna i skogen under jaktträningen tänker jag då inte kasta bort... Precis som att du vill koncentrera dig på dina hundar under hundträningen?

    Min prioritering av tiden kanske inte alltid är så lätt då jag ofta jobbar varierade tider och ofta spricker min tidsplanering redan innan jag vaknat:) Just juli-aug har jag väldigt mycket att göra med mitt jobb och en del dagar jobbar jag hela dygn, det är då allt ska fixas och jag väljer då att prioritera hundträningen före pass, men det vet ju du redan min käre syster?


    Det ekonomiska jag tog upp var bara för att göra ett exempel och visar mer vilken skillnad det är på jägare och jägare och hade väldigt lite med dansken och norsken att göra, då dessa inte piper i huvud taget kanske de har en mer tilltalande "jägaranda" än en del lokala "jägare"... Det hade inget med din hundmat att göra heller vad nu det har med älgjakten att göra?

    Exakt som anonym skriver tar "gnabbning" för mycket kraft och vi försöker nog alla sköta oss i vårat umgänge och gent i mot vänner och familj men väldigt få räcker till oavsett hur de än försöker... Det är ibland väldigt lätt att tänka ut vad andra har tid och ork med... Ibland kanske man måste rycka på axlarna å försöka ta det som det är:)

    SvaraRadera