tisdag 24 februari 2009

Aha

Så börjar jag närma mig lite skidåkning va ut häromdan och körde upp lite spår. Lite mysko att få till men det närmar sig iaf.... Tror dom börjar fatta nu att när selen åker på då är det ingen rast och vila som gäller vilket Kia har haft lite svårt att fatta:) Tog med mig Zack på turen och tokfan sprang bredvid spåret dom första 6km vilken idiot det är ju säkert 40-50 cm pudersnö så det måste varit kämpigt.......

Vi har fortsatt våra skogs promenader i vanlig ordnig passade på att köra upp lite nya spår att gå i.. Synd att det ska va så mycket snö Raja springer och far men hon kommer inte så långt så det tar tvärstopp i snön...

Tänkte försöka lägga in lite kort på den här bloggen men det verkar som mitt internet går som i slomoition (Finns inget bredband ute på skogen)

Miljö träning har det blivit en del med va på skoteruppvisning i helgen med en massa folk och oliv... Ett par vänder ut på Sveg har vi fixat också.. Tycker att det är viktigt att man tar med sig valpen överallt och jämt och ständigt dom hinner sagt lära sig att vara själv när dom blir äldre.... Kia började jag lämna hemma när hon va närmare året.. Lite besvärligt ett par veckor men det funkade mycket bra, återkommer hur jag gör med hundarna när jag ska drilla Raja......
Tror att man får en bättre kontakt med valpen om den får följa med och den lär sig vem den ska jaga med, tror att återgången blir enormt mycket bättre, min bestämda uppfattning är denna och jag tror att många "jaktidioter" aldrig hade blivit just det om dom fått denna viktiga kontakt men jag kan säkert ändra uppfattning om detta bara motsatsen är bevisad.....(Med jaktidiot menar jag när hunden förföljer skenälg i tron att den kan springa ihjäl älgen:) alltså hunden ska ställa i upptaget....

efter burktäningen som jag gjorde ikväll så börjar jag tro att Raja blir lite urtråkad om man kör samma för många gånger.. För ikväll gjorde hon rätt på första försöket med häst men på andra så la hon sig och bara titta på mig... Så jag tänkte ä va fan jag testar ekorre.... Upp i frysen och hämta denna delikatess och sen körde vi....... Då blev det betydligt mer intressantare och hon gick sakta för att lukta på alla burkarna och när hon kom till älg så klickade jag vi gjorde om det ett par gånger med lyckat resultat.... Zack då? Jo han fick också testa förstås med lyckat resultat det märktes att det va lite mer intressant nu.. Är nog viktigt att man inte tjatar med övningarna utan går vidare...... Trodde det kanske skulle va för svårt med ekorre men icke då:)

Längtar till våren..... Godnatt ZZZZZZZZZZ

1 kommentar:

  1. Trodde du längtade till hösten ja... =D =D

    //syster

    SvaraRadera