torsdag 19 februari 2009

Längtan!!!

Satt här i kväll och skulle läsa av mina mail, hade fått i från Bräntommy som jag jagar ilag med i ulvsjön och det bara slog mig...... Fy satan vad jag längtar tills det blir höst alltså..... Längtar när jag lossar kopplet och benen på kia liksom far åt alla håll. Lyckan är fullkomlig!!! Även om vi som oftast är ut och jagar en hel del björn och bara tränar lite före vet inte hur många släpp det handlar om före älgjakten men förr var det mer men kanske 15+ så det borde va som alla andra släpp men det är något speciellt, Ulvsjö jakten (som oftast har varit tredje veckan har detta år förflyttats till första) gör inget undantag fast vi jagat kanske 15 dagar i september så när kopplet åker av så är lyckan sanslös.... Eller så när dom rappa skallen kommer , går över i ett taktfast ståndskall och pulsen bara ökar........ Längtan.....Tänk en kväll med Gopalsjöns jaktlag sitta i badtunnan och resonrera med utsikt över gopalsjön. Nej nu får det ta och bli höst snart.....

Träningen då undrar ni.... Med magsjuka sen i söndags mår inte riktigt toppen än men är helt klart på hugget så har det inte blivit så mycket av den varan. Jag vet att man kan inte skylla på något så jag har iaf tränat stående hon kan stå säkert trettio sekunder kanonfint har börjat lagt handen på ryggen lite och de funkar.....

Skogspromenad har vi lyckats få till med (tänkte på det ja skrev häromdagen och insåg min egen dumhet vadå för kallt att gå i skogen det måste ju funka betydligt bättre än att gå inne i sveg.....) men va snö det är lite väl för rajas korta ben.... men hon tyckte de va skoj ändå.. Passade på att göra lite kopplingsträning, ni vet säkert att en del kan vara svår att koppla ibland och det vill jag inte ha.. För när kopplet kommer fram så ska hunden komma fram och sätta sig direkt (Kia gör det iaf) tror att om man kopplar och släpper hunden direkt (och en gobit kanske) och fortsätter så, går en bit kanske med hon i band, släpper igen osv... tror denna övning är bra att börja med på en gång....

apropå så så har damen blivit stor ca 48-49cm 13kg om två dagar blir hon 4 månader hyfsat.....

Nu ska jag ladda upp inför morgondagen kanske kanske om rännskitan släppt blir det en joggingvända med dom stora.... Har lovat de hela veckan och sagt imorgon kia imorgon blir det.....

P s Hoppas och ber att vår regering tar sitt förnufft till fånga och inför skottpengar på dom där krypen som närmar sig mina jaktmarker nämligen vargen......... Ni som läser detta hoppas jag gör allt för att vi ska slippa dom där........Mvh

En jaktsugen en

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar