tisdag 2 februari 2010

Kallt....




Ett år sedan det här kortet knäpptes och Raja har växt på sig lite:)

Kylan är här igen och vi har haft under -30 igen.... Lite tråkigt men så är det, bara att elda på!!!

Det va ganska länge sen som hundarna rymde, Kia hoppade på dörren nästan varje kväll ett tag där i Januari men man förstår ju att det spritter i benen på en hund som jagat ganska mycket och är i god form!!
Nu de sista veckorna har det varit lugnt på den fronten men i Söndags va det dax igen, både sambon och jag har lärt oss att hålla koll så att dörren är låst men vi hade gäster här och när dom for så missade vi att låsa dörren:) Självklart utnyttjade Kia läget och hoppade sig ut i den -30 gradiga friheten och Zach flygande efter, Raja fick vi hejd på då hon alltid ska sitta uppi en hela tiden, den klänghunden, Zachs hängöron liksom sugs fast likt hörselskydd och han blir helt döv....

Min tanke vad gäller rymmande hundar är att de letar sig alltid hem (speciellt då det är -31) Denna gång började jag faktist att tveka på hemkomst och jag fick ut att leta.... Efter ett antal mil och spårande så ringer telen och hundarna har skådats ca 5km hemifrån och jag skyndar dit och plockar upp dem, isiga och jävliga efter ca 12 timmars rymmning.......



Det har lätt att ploppa upp gamla jaktminnen nu såhär dax på året då längtan efter augusti månad är fruktansvärt stor..... Ovan här är ett kort från min första älg som jag sköt för min pappas hund Lotta.. Jag sköt den på endast någon meter och fick ta ner bössan då det va grått i kikarsiktet, den landade över komradion som jag lånat och böjde till antennen:) Kommer ihåg när jag förklarade för ägaren att det va en älg som rammlat över den ha ha, kommer ihåg min fars min när han kom dit och undrade vart jag stått då älgens klövar va uppi elden som jag hade:)

Här är ett kort på mig Einar och kläng Raja..... Det syns verkligen vem som vill ha mest uppmärksamhet:) Raja har många smeknamn vet inte vilket som passar bäst? KlängRaja, MesRaja eller kanske MysRaja, hon älskar då all uppmärskamhet hon kan lura åt sig, hon är en jävel på att lura till sig massa mys och med alla möjliga finter och knep på något sätt alltid lyckas..... Tänk om hon kunde bli en lika bra älghund som hon är dryg, då ni:):) Hej hopp

1 kommentar: