lördag 17 oktober 2009

Oj oj oj

Nu var det hemskt mycket som hänt, ska försöka korta ner det så det inte tar flera dar att läsa igenom:)

Sist jag skrev så trodde jag att jag skulle jaga men det blev BB ist och vi fick vår son natten mot söndagen:) Självklart åkte vi till falun och jag packade jakt sakerna innan vi for så jag skulle va klar att åka till Gopalsjön på jakt när vi fick åka därifrån..... Stackars Susanne som hittade en sådan jakt idiot till karl men all heder till hon iaf hon fick tillbringa med sin bror i venjan och dom fick hjälpa henne dom första dagarna, allt verkade bra med både henne och barnet så jag kände mig säker att det skulle gå bra!!!!

Måndag: Kia jobbade med en kviga i ca 3 timmar (min far gick med henne) den skadsköts senare av en pass skytt och kunde avlivas av en annan hundförare under fast stånd!!!!


Tisdag: anlände jag, Zach och Raja denna dag gick det lite trögt men Kia hittade snart en hel familj och dom skenade förbi ett flertal passkyttar och till slut sköts det en kalv som hon kom med:)

Onsdag: Kia drog direkt efter släpp rätt över ett berg och ut ur marken va ur pejlarna under kanske en-en och en halv timme och när hon passerade en pass så hade hon en tjur med sig som senare sköts av en passkytt!

Torsdag: Kia va hemskt ömfotad efter många dagars jakt i skarpt före jag tror det va värst på lördagen då det va någon centimeter snö, men jag tänkte testa hon en timme eller så..... Söken va väldig dåliga och vi hamnade i fel vind men rätt var det var tog hon upp och det skenade knappa 4 km inna skottet föll på en kalv.... När jag va på väg för att hämta henne så tänkte jag att hon skulle få vila och jag tar Raja en sväng mitt på dan kanske titta efter kon som va med kalven!!! Jag gick upp mot vars kon skulle va och mycket riktigt hon tog efter inte mindre än 1,3 km hängde hon på!!!!! hon kom raka vägen tillbaka till platsen där vi skildes åt:):) Inte dåligt för att va första svängen efter en älg!!!!

Fredag: Gick upp i samma berg som onsdagen Kia va lite sliten och haltade ganska mycket men jag tyckte hon skulle häla ut en timme eller två... Rätt som det va drog hon ut nästan samma väg som hon for i onsdags och efter ca en halvtimme hördes de taktfasta jämthundskallen:):) Nu va det utanför marken och jag drog mig upp till toppen för att hålla lite koll, efter det gått över i gångstånd och buktat lite kom dom tillbaka in på marken och en passkytt skad sköt älgen.... Jag avlivade älgen efter en timmes ståndskall......

Raja har naturligtvis fått vari med på ett hörn efter skotten och ryckt päls, spårat ikapp några osv, den i fredags släppte jag någon minut efter och hon fick reda ut blodspåret själv som va några hundra meter långt:) Det har ramlat totalt 5 älgar åt Kia under veckan av totalt 7 st så man kan ju inte annat än att ta av sig mössan för hon!!!!!! Roligt att Raja visar de rätta takterna

I morgon kör vi ett litet pass här hemma så.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar