torsdag 26 november 2009

Älgkontakt:)

Så i eftermiddag så kom jag på att jag hinner nog med en snabbvända med Raja och kl vart nog halv två innan jag släppte hon, idag sökte hon lite bättre igen men inom kanske tvåhundra meter..... I slutet av såten och mörkret började lägga sig så for hon ut och jag kunde med pejlen konstatera att det måste va något som hon är efter, hon hängde med i ca 2,5 km fågelvägen och med kringelkrokar så kanske 3 km, vägen tillbaka är ofta krånglig för en ettåring och det tog tid, roligt att studera på pejlen hur det snurras och far när älgen korsat vårat spår:) När hon kom tillbaka var det nästan helnatta och jag började röra mig hemmåt snubblande:)

Men Raja for tillbaka dit vars hon tog upp nyss och sen for hon iväg på nytt, enligt pejlen ska hon ha snurrat och farit vid en bäck i närmare en halvtimme ca 500 meter bort för att sen dra iväg hastigt 500 meter till där hon vände!!!! Vägen tillbaka denna gång va om möjligt ännu krångligare men till slut så hörde jag henne bredvid mig för någon hund det gick inte att se:) Hon va vid bägge tillfällen tyst vad jag kunde höra och iaf vid andra gången skulle jag ha hört henne, ska bli spännande att se hur hon mognar i rollen som älghund jag tycker igenteligen att det inte är någon nackdel att hon är tyst vid kontakt det bevisar bara att hon spanar in dom och jag tror älg har lättare att stå om hunden är lugn, den andra sidan av mig vill självklart höra hon skälla:)
Gång turen hem gick ganska bra jag befann mig ju bara en km hemifrån och det va inte så långt ner till en gammal häst väg!!! Hej hopp!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar