lördag 11 april 2009

Påsk

Har kommit in i någon form av svacka har visserligen gått nästan varje dag. Vilken chock det är för dom tre nu när påsken är här och byn är fylld med folk och hundar, det tar nästan en timme och gå ca två km:) Zack han blir ju så uppjagad och skäller och drar som faan ungefär som när man startar skotern, så han blir inte arg utan han blir bara stressad och igår när en jack russel tog sig lös och laddade rätt på oss då blev han tyst och skallet byttes ut mot pip som tur är nådde han aldrig oss utan det blev stopp då sambon stod med Kia och Raja den där jack russeln har inte riktigt alla hemma men Kia kan ju det där med hundmöten och så har hon lekt en del med den där....... Men jag tror vi kan ta bort det där med Zacks uppjagning när vi börjar med någon kurs. Kia hon är ju lugn och fin när man går men även hon jagar ju upp sig lite ibörjan på våren och det är ju självklart när det inte är en käft här på hela vintern och helt plötsligt är det en väldans massa folk. Raja hon härmar Zack:)

Har ju funderat hur jag ska göra för att ha Raja lös här på gården och inte springa in till hästen och härja har tänkt att hon ska få bli lite äldre och mer förnuftigare så hon slipper få sig någon smäll och släppa henne och låta hon få lära sig själv. Igår kom tillfället då hon smet bakom min rygg och mycket riktigt, rätt in till hästen och ja tänkte att jag ska bara stå där utan att ingripa,,, hästen kom som ett raket och skulle spana in henne då hon börjar skälla och laddar med full fart i en cirkel runt han, andra gången hon laddade då kom han i motattack och snacka om reaktion alltså hon kom som ett steck och in. Lite känsligt läge är det då jag inte vill att hon ska va för rädd men idag har hon bara slängt in misstänkta blickar mot han så det löser sig säkert,,,,,, tror iaf att hon inte kommer att springa in nå mer eller så har hon bara lite mer respekt för stora djur.......

Våren är ju här på allvar och solen har skinit fantastiskt så några skogssvängar har det blivit lite synd att det inte blir några kall nätter så man får lite skarè men men det går ju lite fortare med snön så man kan börja med lite eftersöksträning och kanske spåra någon björn och älg. Raja tycker att det är riktigt kul med våra skogsvändor nu när det börjar tina fram lite mossa på en del fläckar. Idag när jag gick en vända så kom ja förbi en sommarstuga nere vid sjön och klart att det ska va folk överallt men jag ropade på Raja och gick åt motsatt håll och hon kom vackert efter två gånger men tredje gången då misslyckades jag och hörde ett illvrål från något barn,,,, skyndsamt tog jag mig dit och hon hade pussat lite på henne och det va dom som hade lockat på Raja så jag antar att dom fick skylla sig själv......

Har märkt att Kia har blivit latare och latare på slutet hon tittar knappt upp när det kommer någon och är hon inne så kliver hon då inte upp för att hälsa undrar vad det kan bero på? Är det flock känslan som kryper fram att hon inte behöver hälsa? Kanske dom andra har den rollen för hon bryr sig inte nå när det kliver in folk här hon har ju varit lugn förr men nu är det ju extremt.......

Med idag så har jag lyckats få till 22 km denna vecka. Har börjat springa runt min vända och då går det under timmen på dom 11 km i gämförelse med dryga timmen på 9 km där ser man vad det bromsas upp av Kia när man vänder:)

Livet fortsätter.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar