tisdag 8 september 2009

Älgjakts premiär!!!


Igår drog det hela igång:) Vi jagar alltså på bondskogen de första tre dagarna. Igår 05:30 träffades vi och efter utpostning så släppte jag Kia och hon gjorde en liten sväng in på marken sen drog hon rätt ur marken för att där börja skälla lite och det gick snabbt över i sken och efter dryga timmen kom hon åter. Verkade va tomt i hela marken det är ju inte så stort heller så det är lätt att dom står utanför...... En harpalt lyckades hon fånga in för att sen visa upp för husse hur stolt som helst:)

Eftermiddagen gav heller inga resulat...... Idag på morgonen nästan direkt efter släpp vart det upptag och jag hörde med ens att det va björn hon skällde:) det for ganska snabbt över ett mindre berg för att sen bli ståndskall.... Jag avancerade ganska snabbt mot det hållet, stannade till vid en traktorväg för att lyssna lite hade kanske ett par hundra meter kvar, då vart jag vari något som kom farande!!!!!! Tänkte nu kommer den!!!! Men fram kommer en miniartyrbjörn farande inte mycket högre än blåbärsriset:):) Ok det är alltså honan som Kia skallar på då va det ingen idé att fortsätta avancera så jag satte mig på en stubbe där i solen och efter kanske tio minuter tystnade skallen och Kia kom i världens fart och drog efter ungen.... Det blev gångstånd högre upp och Kia kom åter......

Raja får vara inne med matte och ta det lilla lugna med sin sönderskurna tass går lite trögt med ihop läkningen tycker jag men det vart lite infekterat så det tar väl sin tid..... Allt ser då fint ut nu och såret kryper ihop sakta men säkert....

Zach var efter älg i söndags iaf en 20 minuter när sambon va ut och rastade han här uppe:) Får väl se vad det blir av han.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar