torsdag 24 september 2009

Näst sista dagen:)

Idag lyckades jag pruta och skjuta bort lite jobb och vad skulle jag göra???? Självklart va det jakt som stod på agendan:) Jag bestämde imorse att jag skulle åka upp i härjeåsjö hållan och gå hem.....

Ganska direkt efter släpp for hon iväg och det blir upptag och tro det eller ej det blev stånd på upptagsplatsen!!!!!!! Jag blev förstås till mig och tog mig upp till en hyggeskant och stod där och lyssnade på de underbara jämthunds skallen Kia klämde ur sig:) Det stod ca 30-45 min och jag va inne så pass långt så jag våga inte gå nå mer utan väntade på älgens misstag!!!!!!!

Hörde det knäppte till lite nedanför mig förstod att nu smet en älg ut, sen blev det tyst och jag hörde hur de rörde sig ut mot hygget!!! Jag rörde mig hastigt ut mot det och där hände det som inte får häna!!!!!! Det va ko med kalv som kom ut på hygget i trav jag hade bestämt mig att jag skulle pröva ett skott då jag tyckte mig ha bra tag!!!!! Kanske jag misstog på avståndet men kalven tecknade inte skott utan fortsatte i samma lunk och uppjagad som man blir i en sådan situation försöker jag mig på två skott till!!! Dessa skott är bomskott det känner jag och ser det då jag träffar en stubbe......

De försvinner och efter en stund hör jag Kias skall åter igen bakom berget:) Tänkte jag att det tog nog ändå så jag lägger bena på ryggen och rör mig ditåt men det rör sig sagta ifrån mig ut på grannmarken så jag kontaktar dom och min far som får komma och hjälpa till. Jag letar rätt på spåren tack vare garmin (vilken grej för eftersök) Jag går i spåren flera kilometer och inte ett enda täcken på att kalven skulle va träffad, Går ner på en väg för att där möta upp en i grannlaget och vi genom pejlen ser vart de gått över vägar och kollar av där bägge två och konstaterar till slut bom!!!!!!!!

Kia fick jag tillbaka ganska långt bort hon förföljde dessa älgar från upptags plats ca14 km!!!!! Hon gjorde ett grymt jobb idag och det mest positiva va att det stod på upptagsplatsen!!!!!!! Hon va tyst efter!!!!! Vad har hänt hoppas vi får lite fart på det här nu:)

Vem vet vad morgondagen bjuder på kanske blir det ett stälp!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar