torsdag 3 september 2009

Äntligen!!!!!!

t

I går vart det björnjakt igen det har varit ett par häktiska veckor med jobb över öronen och fruktansvärt med ångest över hundarna jag får det när jag inte gör något med dom och jobbar från tidig morgon till 9-10 på kvällen.......

Så äntligen kom jag och min gode vän Jens ut.... Vi släppte Kia och plott tiken hans på vinst och förlust dom har aldrig träffats förr så det va ju svårt att säga hur det skulle gå, Kia tryckte Maja en gång sen va det bra, Jens sa det att det spelade ingen roll vad dom jagade bara dom sökte ut och inte sprang runt fötterna. Efter vi släppt dom så gick vi ca 500 meter i snett medvind, då fick jag se Kia drog imot vinden och va bestämd så jag sa att nu kanske det blir något.....

Mycket riktigt så hörde vi några skall för mig välkända skall det va en björn som stod där!!!!! Sa redan efter två skall att nu är det brått, Jens trodde inte riktigt på mig har han berättat senare:) Maja sprang dit och skrek som bara stövare gör sen kom dom tillbaka och jag föste iväg Kia och visade mitt stöd då for hon iväg igen och gångståndet va ett faktum.....

Vi småsprang in i kontortan utan begrepp och vi låg väl mellan femtio till hundra meter efter bitvis halkade vi efter och det började bukta, vi kom överens att vi skulle gå ner på en väg som dom gått över sen väntade vi för att se vilket håll det skulle gå..... Det gick ner mot en sjö och ur peljen med full skallgivning.....

efter någon halvimme vart det stopp på ekipaget och det blev stånskall!!!!!! Vi kontaktade dom som jagar på den marken och frågade om vi fick gå in och självklart fick vi det!!!!! Tack och bock grannlaget för det!!!!!!!

Det tog närmare en timme för oss att ta sig in på ståndet och väl inne gick vi med fem meters glutta och Jens fick äran att avlossa ett direkt dödande skott riktat mot björnens huvud på ca 25-30 meter med stöd mot en tall;):) Den blev skjuten efter 4 timmars härligt arbete av två duktiga hundar!!!!! speciellt rolig va det för Jens och Maja.... Maja är endast 14 månader och dom har haft det riktigt tungt med sjukdomar (klåda mm) och behandlingen har kostat multum för Jens Så jag gläds verkligen för de två!!!! Vilken start för en så ung hund!!!!! Självklart ska Kia ha rikligt med beröm som visade hur man gör och det va faktist hennes första björn!!!!!
Maja stolsterar här på kort härlig hund det där!!Självklart hämtade vi Raja sen så hon fick lukta lite med hon va lite försiktig men ändå inte för försiktig..... Zach fick lukta lite när vi kom hem han högg rätt över nosen men det är lätt att va tuff när de är död!!!!! Björnen vägde ca 87 kg utan skinn och allt så kanske var det en treårig hona.....

Raja vart död efter björnmötet slocknade stenhårt:):) Jobbigt att va liten!!!!!!
Åter igen grattis Jens det där va ni värd efter allt jobb och skit ni haft med den där tiken!!!!!! Grattis Kia det där fixade du galant som den stjärna du är........ Husse växte några dec:)

Imorgon är det en ny jakt dag då vi måste testa samma kombination igen!!!!!!!!!!!!! Hade bäst nu

2 kommentarer:

  1. Grattis!!! Bra jobbat. Roligt för Majas husse att hunden fått jobba björn så ung, och med fint stöd. Kramar.

    SvaraRadera
  2. Stort grattis till er alla 4:a!!!

    //Syster yster

    SvaraRadera