tisdag 22 september 2009

Prylfixering:)

Jag har haft en fix idè nu på slutet om att jag skulle fixa en gps-pejl och mina funderingar har kretsat kring en tele pejl för den obegränsade räckvidden, men efter lite funderingar hit och dit, och lite kollningar så konstaterar jag att telefonerna man måste ha är alldeles för känslig för en som mig, tekniken är bra och fungerar nästan utan problem, driftkostnaden är ganska dyr några efterforskningar har jag inte gjort men ca4 kr timmen vid gprs körning är väl ett ca pris inte så farligt om man inte glömmer bort det:) (som jag skulle göra)

Tankarna har även kretsat kring garmin astro vilket är en förträfflig pejl kanske lite för kort räckvidd men med den nya teleskopantennen skulle räcka till inga efterkostnader och tillräckliga garantier! Nu hade jag inte tänkt köpa någon pejl detta år utan det är mest för nästa år som planerna funnits........

Men för er som känner mig vet ni att när jag börjar fundera på något så får jag problem att vänta, tex jag kan inte gå ut på tex blocket för att titta efter någon bil eller nå om jag verkligen inte ska ha något för det slutar ALLTID att jag till slut köper en sådan:)

Jag har som sagt börjat fundera på pejl och jag kom på det att det kanske gick att byta in min gamla gps och få hyfsat betalt tänkte igår att jag skulle göra lite efterforskningar så jag gick in i butikerna i sveg för att kolla lite..... Det hela slutade med att jag fick så pass betalt att jag gick därifrån med en ny garmin astro:):):) Jag har ju redan kartor och så;)

Idag vart jag och sluta lite tidigare så därför kom tillfälle att göra premiär:) Jag slängde på Kia bägge pejlarna så hon såg ut som en radiostation men vilken grej alltså!!!!!! Roligt att se hur hon rör sig i skogen och den första turen med garmin vart det upptag på inte mindre än 2 km helt i fel vind det tog ca 40-45 minuter för henne att hitta älgen(arna) sen sprang jag för att genskjuta ekipaget jag va 300 meter ifrån dom när dom passerade kraftledingen vid ett pass och sen passerade dom två pass till!!!!!! Kul att se vart dom tar och att passen faktist funkar........ Synd att det inte blir stopp någon gång bara verkar vara helt kört:( Hur det påverkar jakten på sikt vet man inte men fungerar tekniken kan man ju känna sig lite lugnare och kommer dom ut i någon väg så vet man det inom 5 sek:) // Ha det bra från Härjeåsjöns största tekniknörd:)

2 kommentarer:

  1. Ja detta är roligt att kunna se hur långt dom rör sej och sen förstora det på datorn och analysera sönder det. Kramar och lycka till.

    SvaraRadera
  2. Ha ha!!! Låter ju kanon!!! Nu kan du ju ropa på radion så vi kan flytta oss "ur vind" när de kommer!!! Fortsätt teknik-nörda du ;-)Låter superspännande tycker jag!

    //söstra di

    SvaraRadera